
The Top Ten in 2014
Ray Snoddy

 



THE TOP TEN IN 2014 97

L
ooking back over the past ten years the trends look absolutely clear.

Most of the big players in the media had time to evolve and come 

to terms with technical change and the behaviour of consumers,

with one or two exceptions, was rather more conservative than expected.

But there are always opportunities for big stars to burn themselves out

and other companies to come almost from nowhere in the never-

ending process of corporate renewal…

It really is going to be an exciting Christmas. By Christmas, or if not

Christmas then certainly soon after New Year 2015, the UK is finally

going to move over entirely to digital television. In the end, veteran

Labour prime minister Gordon Brown, not much of a fan of either

television or digital, at last finally released the money necessary to

provide equipment for the refuseniks or the remaining several hundred

thousand or so who had never quite got the hang of digital. There will

still be a row about all those old analogue video recorders and third 

or fourth television sets in toilets and bathrooms. But really, you have 

to draw the line somewhere. For goodness’ sake, after 20 years of

exhortations you have to move on and make a decision. Even politicians

eventually got the message, although obviously a great deal of patience

was required by all concerned.

After all that talk and planning the truth is that it all looks like being

pretty low-key stuff. Previous governments had sworn blind for years

that analogue switch-off would, without a doubt, happen in 2010 at the

very latest. Then, as everybody knows, there was an elegant manoeuvre

in 2004 that appeared to postpone things until 2012 without actually

formally admitting it was so.

The really interesting thing was that media groups that had been

vaguely interested in when the switch-over would be, read the unwritten

runes correctly and decided to pay no attention to what the government

was clearly not doing. Instead they simply got on with the serious

business of making money and driving the multi-channel revolution

as far as it could go – which of course was not nearly as far as some

people expected.

The belief was – it seems strange now, almost quaint to think of it – that

all those endless streams of underfunded, near pointless channels that

very few people actually want to watch, other than for a nanosecond

when in a zapper mode, would somehow supplant the existing broad-

casters. The fatal flaws that people did not see at the time were never

complex nor mysterious. The embarrassing fact is that the future is

nearly always obvious to anyone who pauses for a second or two to think.

The problem is that people lack confidence when it comes to the future

and hesitate fatally and then call in consultants whose task is to add to

96 TV IN 2014

The Top Ten in 2014
If anyone really knows
the future, Ray does:
The top ten media
companies in ten years’
time are revealed.

Ray Snoddy | Freelance Media Journalist

3.3



THE TOP TEN IN 2014 99

As is now completely obvious, the Hutton Inquiry turned out to be the

best thing that ever happened to the BBC. The great thing was just how

unfair and misguided it was judged to be from the moment of its

publication. This meant only one thing. Despite all the huffing and puffing

of ministers it was completely obvious to anyone who ever drank a gin

and tonic in Whitehall that the government would in the end beg the BBC

to accept the most generous licence fee settlement imaginable. Naturally

a few threats had to be posed to the commercial activities of the BBC for

the sake of appearances but the cull was cosmetic, and anyway the

privatisation of BBC Magazines has actually worked rather well.

Less than three years away from the start of another Royal Charter period

the BBC is in rude good health as the UK’s largest media organisation

and ready to ingratiate itself for another decade, still funded by that

licence fee. In fact with digital switch-over finally about to be completed

there will be no escape from the electronic licence fee. The fact that the

Corporation’s staff has now risen to close to 35,000 when it was

supposed to fall below 25,000 will cause momentary embarrassment

but on past record a way will be found to finesse minor matters like that.

While the BBC continues to prosper the big surprise has been BT.

Competitors were supposed to eat its telephone voice business for

lunch and it started off making a total hash of its broadband operations.

The crucial change came just before the retirement of Sir Christopher

Bland. The then BT chairman split the business into its component parts

and put a 25-year-old whizkid in charge of broadband. The £3 billion

flotation provided the wherewithal to buy Home Choice, the company

98 TV IN 2014

the complexity – a process that inevitably leads to mistaken, and usually

expensive, decisions.

The simple truth was that the new channels endlessly cannibalised 

each other and although collectively they obviously made a noticeable

dent in the total share of the mainstream stations it was both modest

and manageable.

‘Despite the additional competition ITV can

probably be revived and it certainly helped when

Sir Michael Green finally took over again as

chairman. It always was daft to let all that

experience go to waste. Of course one of his first

actions was to fire chief executive Charles Allen

because of some unfinished business between 

the two.’

Well before the end of the last decade the public mood firmly took

against endless choice and people decided that after all they really

wanted some proper television programmes to watch. So anyone sitting

back in an armchair in 2004 with a large Armagnac and cigar, before

the fizzy water tendency took over entirely, got it horribly wrong if they

had predicted radical change and the emergence of a whole raft of

new corporate winners who would supplant the big hitters of the final

years of the 20th century and first years of the 21st.

Of course there are always risers, fallers and new entrants, as Classic FM

tries to insist, after all these years, as it continues to flog the Mozart

Clarinet Concerto to within an inch of its life and tells people to relax 

24 hours a day.

As everyone now knows, the biggest winner of all has turned out to be

the BBC. This could have been predicted by anyone who was half awake

at the time. Over the generations the BBC exhibits one overriding

characteristic – apart from making a few half-decent programmes from

time to time, usually when it feels threatened. And that is the imperative

of institutional survival.

The BBC always has the wit to do whatever is necessary to survive.

People may try to cut the croissants and taxis for a time but it never

lasts and soon it’s back once again to trebles all round and riotous

hospitality at Wimbledon.

The Top Ten
Media Companies of 2014

1 BBC with Peter Bazalgette as DG

2 BThomeChoice

3 BSkyB

4 Five under Roman Abramovich and ITV

5 iTouch with the EMI music catalogue and computer games

6 Reuters TV

7 All3Media with other independents

8 DMGT (Daily Mail and General Trust) commercial radio group

9 Clear Channel radio run by Roger Parry

10 WPP’s childrens entertainment group

3.3



THE TOP TEN IN 2014 101

chairman. It always was daft to let all that experience go to waste. 

Of course one of his first actions was to fire chief executive Charles

Allen because of some unfinished business between the two. But 

Allen didn’t really mind very much. He invested his pay-off money in 

a business combining residential care for the elderly with an undertakers

operation and the Scot has already become seriously wealthy.

Across a decade there will always be corporate winners and losers but

there will equally be companies that seem to come from nowhere.

Nobody forecast the rise of iTouch, the mobile phone content company

founded by Sir Anthony O’Reilly, owner of the Independent newspaper.

It seems odd to think that you could make a lot of money from selling

fashion-conscious young people ringtones for their mobiles at ¤3 

a time. What made the real difference was the reverse takeover of

struggling music group EMI. In a single stroke iTouch had access to the

entire EMI music catalogue. What really drove the music forward was

the purchase of The Future Network, the magazine company which

specialises in publications for computer games addicts. It meant that

iTouch was now a broadly based content provider for mobile phones.

Every time the mobile operators spent further hundreds of millions on

developing their third generation networks it means more opportunities

to make money for iTouch.

‘Peter Bazalgette of Endemol UK had been tipped

for the very top but he was badly caught out

by the changing spirit of the times. Things were

made much worse by the fact that the falling away

of the Big Brother audience coincided with the

end of the love affair with property make-over

programmes. Bazalgette was left with no

alternative but to become the director general

of the BBC.’

If iTouch was a surprise success story that seemed to come from

nowhere then Reuters, the international news and information group,

was a different sort of success – a company pulled back from the brink.

Following the dot.com and 9/11 inducted recession Reuters seemed to

have run out of steam with its customer base eroding and losses running

at record levels. If the undermining of Reuters, a company known both

for its impartial news and integrity, had not been tackled it would indeed

have been a serious matter. Now who would want to be without the

Reuters Knowledge information service on their computer screens and on

their mobile phones – or communicators as they are known these days?

100 TV IN 2014

that, frankly, struggled to establish itself selling video-on-demand movies

down broadband phone lines. We can now see just how important the

merger was in uniting the rather bureaucratic technological expertise of

BT with the consumer and programming skills of Home Choice. Within

a couple of years we had in BThomeChoice, at long last a company

capable of competing head-on with BSkyB, a mile-long oil tanker that

simply didn’t manage to turn in time.

Again, the problems were easy to predict, but less easy to do anything

about – too much money and regulatory winds that blew stronger 

and stronger from Brussels. However brave a face they put on it, the

decision by the European Commission that half the best Premier

League games should be on free-to-air terrestrial television was a

considerable blow. Exclusivity is everything with television sports rights.

Unfortunately the blow on football rights came at the same time as

BThomeChoice was starting to provide a perfectly decent, and highly

cost-effective, film-on-demand service. Some say that the fact that 

Sir Rupert Murdoch – yes it was a surprise to all concerned that the old

anti-Royalist decided to accept a knighthood to mark his 80th birthday –

departed to breed champion sheep at Cruden, his Australian farm, was

also a factor in the relative decline.

The James Murdoch strategy of a decade ago was very brave and

absolutely necessary to try to counter the slide in subscriber growth.

Alas, although the ten million subscribers by 2010 target was met – just

there was less to show and an awful lot of trading down to cheaper

subscription packages.

Things of course are not too bad but BSkyB finds itself beaten back 

to a financial performance little better than that of 2004. It didn’t help

that the satellite broadcaster was forced to divest itself of the hugely

successful Sky Plus personal video system. That turned out to be a nice

little earner for former director David Chance. It is totally unconfirmed

gossip, but there are even rumours that former chief executive Tony Ball

is trying to put together a venture capital bid to try to return BSkyB 

to its former glory.

In all the circumstances it is more than a little ironic that a buccaneer

such as Roman Abramovich should have so benefited from the largesse

of regulators. The Russian oil billionaire spotted that Premier League

games might come on the terrestrial market and leapt at the chance 

of turning Chelsea Village into a diversified entertainment company by

buying Five. At least during the football season, which anyway has been

extended recently, Five now gives ITV a serious run for its money.

Despite the additional competition ITV can probably be revived and it

certainly helped when Sir Michael Green finally took over again as

3.3



THE TOP TEN IN 2014 103

production company in the FTSE-100. Content proved to be if not

actually king, then something pretty close to it.

Commercial radio has gone pretty much according to plan with two

large groups dominating the industry as legislation permits. Fresh from

his disappointment at being unable to buy the Daily Telegraph Viscount

Rothermere waited until GWR had safely merged with Capital before his

Daily Mail and General Trust (DMGT) took control of the lot.

The much-vaunted American invasion of the UK media didn’t really happen,

except that Roger Parry of American broadcaster Clear Channel, who had

sworn for years that British radio stations were much too expensive, began

writing cheques when the dollar exchange rate reached $1.20 to the

pound. First it was Virgin and Scottish Radio before he bought just about

anything of size not already owned by DMGT, including Kelvin MacKenzie’s

Wireless Group. That is not quite all, however. In a move little noticed at the

time, former advertising industry executive Richard Wheatly set up The

Local Radio Company with money raised in the City. The company now

owns a shoal of radio tiddlers more than 500 strong and is doing very

nicely thank you. They found that people really do like properly funded

local news and something more than endlessly repeated chart shows.

With a few pleasing exceptions it has been a decade of the existing big

battalions speeding up the process of consolidation and spreading their

tentacles ever wider.

Few would have imagined quite what Sir Martin Sorrell, founder and

chief executive of WPP, would achieve. The former finance director of

Saatchi & Saatchi may have started with two people in a single room

but now he is the undisputed leader of the international advertising

and marketing services world, following the acquisition of Publicis of

France, with a staff of more than 100,000. But it was then, with no

more big advertising agencies to buy, that Sir Martin went further –

and moved into content ownership. It was partly sparked by the row

over advertising aimed at children. So WPP simply bought HIT

Entertainment and Entertainment Rights and with them all the

merchandising rights to Bob the Builder, Postman Pat, Thomas the

Tank Engine and not forgetting Angelina Ballerina. Brilliant. And there’s

absolutely no telling where it will all stop.

With the completion of analogue switch-off now within touching

distance it feels like the end of an era, an era where things changed

rather less than many expected. But you can never tell now quickly

things are going to change and the decade from 2015 to 2025 could

be a time of radical and almost unimaginable change.

102 TV IN 2014

The icing on the cake seems to have been a re-launch of Reuters

Television. Despite the endless number of 24-hour television news

channels there turned out to be very much a place in the market for

unflinching serious television news coverage.

It seems to be part of the current flight to quality as such transient

cultural manifestations as reality television ran their natural course. 

The fundamental change when it came was really rather rapid. Almost

overnight legendary programmes such as Big Brother starting getting

lower ratings than the re-launched One Man And His Dog, a

programme icon originally from the 1980s.

‘Despite all the huffing and puffing of ministers it

was completely obvious to anyone who ever drank

a gin and tonic in Whitehall that the Government

would in the end beg the BBC to accept the most

generous licence fee settlement imaginable.

Naturally a few threats had to be posed to the

commercial activities of the BBC for the sake of

appearances but the cull was cosmetic, and

anyway, the privatisation of BBC Magazines has

actually worked rather well.’

Peter Bazalgette of Endemol UK, the man behind Big Brother, had been

tipped for the very top but he was badly caught out by the changing

spirit of the times. Things were made much worse by the fact that the

falling away of the Big Brother audience coincided with the end of the

love affair with property make-over programmes. The problem was that

in the end everybody’s house was done up and as viewers they all

moved on. Bazalgette was left with no alternative but to the become

director general of the BBC.

Greg Dyke, a notorious former director general of the Corporation, 

did not make the same mistake. After an attempted putsch at ITV in

collaboration with Power Rangers billionaire Haim Saban, Dyke sniffed

the air and realised, populist that he was, that viewers now wanted

quality news and current affairs, drama and comedy. His first move was

to buy All3Media, the independent producer funded by former Granada

executives such as Steve Morrison. Apart from getting his hands on

some very strong producers and programmes Dyke had the additional

pleasure of sacking some of his old Granada rivals. All3Media was just

the first step as Dyke went on a spending spree buying up everything

from Hat Trick to October Films, eventually creating the first television

3.3


